måndag 3 mars 2014

Om sagor

A.svara 1
Alla sagorna på började att inte lyckliga och "sedan levade de lyckliga i alla sina dar".

svara 2
 En bonde som hade tre söner. Han ville att sönerna skulle fälla träd i den, så att de kunde betala av något på skulderna.

Då äldste sön ge sig i väg först och hugga i en gammal gran, kom det fram ett stort, tjockt troll. Trollet sa till honom att om du hugger i min skog, så slår jag ihjäl dig! Äldste sön ville aldrig hugger träd.

Andra sonen gick det till precis samma sätt och sa trollen till honom samma sak. Han kom hem igen blev fadern arg.

Yngste pojkens var tur för att trollen hjälpte honom att hugga träd. Då var det yngste pojken vann.

Svara 3
- En pojken var fattig och sen vann någonting och gifta med prinsessa  och kommer bil rik.
- Olika djur ville tävla någoting för att vann och få äter.

Svara 4
för skillnad
Sagor -Jag tror att det är inte riktig händelse och det kan lite ljuga.
Sägen - Det är en serie händelser och riktiga personnamn, platser och förekommer exakta tiden anges också.

Svara 5

Fabler" saga. Det handlar om djur med mänskliga förmågor. Djuren  har ofta någon speciell egenskap. De olika djur som på något sätt mäter sig mot varandra. Till slut de ville lära dem något.

Svar 6
Min erfarenhet av sagoberättande var det min familj ville se att jag och min bro vem skulle fick körkort först. Jag försöker hårt och klara det mig. Jag tror att det är tvåtalet sagan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar