onsdag 5 mars 2014

Pojken som åt ikapp med trollet

1. Fadern skickade sönerna till skogen det är för att sönerna ville inte göra någon nytta så han ville att sönerna skulle fälla träd i den, så att de kunde betala av något på skulderna.

2. De två äldsta pojkarna hade gått i skogen och hugg några gran, förrän trollet kom fram och sa att om du hugger i min skog, så slår jag ihjäl dig! De räddade trollet, kastade yxan i från dem och tog till benen.

3. Det som hade hänt om fadern sa att han aldrig hade trollen skrämt honom när han var ung.

4.Den yngste när han hörde trollet sa att om du hugger i min skog, så slår jag ihjäl dig! han fick bråttom bort till ryggsäcken och tog fram osten och klämde den med handen så att vasslan stänkte. Han sa till trollet om du inte håller tyst ska jag klämma dig som jag klämmer vattnet ur den här vita stenen! Trollet sa att gör inte det och sen hjälpte pojken att hugga träd.

5.När pojken kom hem till trollet på kvällen skulle trollet göra upp eld i spisen, meden pojken skulle gå efter vatten till grötgrytan. En kokade de en väldig gryta med gröt.

6.Pojken lyckades vinna kappätningen för att han sa till trollet att "ska vi äta ikapp?"

7. Sagan slutar att pojken tog allt silver och guld och gick hem då kunde han betala faderns skulder.

C. Skriv
    1. Typiskt för sagor var det yngste pojken var moddig och duktig så vann kappätningen.

   2. Sagans budskap lika samma "Tretalet" sagan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar