onsdag 19 februari 2014

Studiebesök Norrbottens Museum

Igår gick vi till Norrbottens Museum för att lyssna på Annika som berättade om samerna, den samiska kulturen och samernas traditioner. Vi lärde oss var samerna  bodde och att de levde med renarna i norra Europa. Det skulle vara väldigt kul att bo med dem.                    

Först samlades vi i receptionen  och träffade Annika. Vi gick på  våning tre och satte oss på pallar och presenterade oss och sen spelade hon samernas musik som heter jojk. Hon klädde på sig kolten och hon ville att vi skulle se på också. Om jag skulle klä på mig samernas kläder tror jag att det skulle vara svårt att knyta skorna.

Sen började Annika berätta om sin bakgrund och visade var hennes familj hade bott. Samerna är ett urfolk. Hon berättade om samernas kultur, tradition, historia, kläder, språk , flagga och om kåtan.

Till sist berättade hon en saga som handlade om en kvinna som fiskade och hängde vaggan på trädet. Plötsligt kom ett troll fram under en sten med sitt barn och bytte barnen. En gammal man berättade att hon måste har silver på vaggan under tyget. Troll var rädda för silver.  

Jag tycker att vi ska göra studiebesök på olika platser. Det var väldig bra för mig för att jag lärde mig mera om samerna och jag förstod många nya ord som jag aldrig hade hört.


2 kommentarer: